София plus.google.com/102831918332158008841 EMSIEN-3

Dobre rady

Cechy świeżej i nieświeżej ryby:







Dobre rady:

Jeśli po zakupie chcemy jeszcze raz upewnić się czy ryba na pewno jest świeża, wystarczy włożyć ją do miski z wodą. Nieświeża ryba będzie pływać po powierzchni wody, świeża popłynie na dno.

Filety - powinny być jasne i bez przebarwień.

Ryby w sklepie przechowywane są w lodzie, co pozwala zachować ich świeżość. Starajmy się wybierać ryby pod koniec zakupów, aby skrócić czas, w którym mogą zajść niekorzystne zmiany. Jeśli chcemy dowieźć do domu rybę najlepszej jakości, nie kładźmy jej w miejscu nasłonecznionym. Gdy na zewnątrz jest dość wysoka temperatura, na czas transportu powinniśmy włożyć rybę do torby termoizolacyjnej. Świeże ryby, po oprawieniu możemy przechowywać 1-2 dni w lodówce. Należy przy tym pamiętać, żeby znajdowały się osobno od innych produktów spożywczych lub szczelnie zapakowane, gdyż mogą przejąć obce zapachy. Jeżeli mają być przechowywane dłużej, musimy je oczyścić, umyć i zamrozić.

Ryby rozmrażamy pod zimną bieżącą wodą, w lodówce lub kuchence mikrofalowej. Rozmrożoną rybę powinniśmy jak najszybciej przygotować i nie możemy jej ponownie zamrozić.

Dlaczego powinniśmy jeść ryby?

Warto jeść ryby, ponieważ mają dla nas wysoką wartość odżywczą. Ich mięso przewyższa pod względem wartości odżywczych wieprzowinę, wołowinę i drób. Ich białko jest przez człowieka bardzo łatwo przyswajalne, o wiele łatwiej niż białko zwierząt rzeźnych. Zdaniem ekspertów do spraw żywienia, powinniśmy jeść ryby co najmniej dwa razy w tygodniu. Niestety spożywa się ich jednak za mało, a spadek konsumpcji jest charakterystyczną cechą zmian obyczajów żywieniowych, jakie nastąpiły w XX wieku.

Jeśli dbamy o dostarczenie sobie witamin - ryby będą doskonałym wyborem, zawierają bowiem witaminy z grupy B oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A (poprawia kondycję skóry), D (wzmacnia kości i zęby) oraz E (usuwa z organizmu szkodliwe wolne rodniki). Dlatego ryby warto podawać osobom w podeszłym wieku.

Ryby są również dobrym źródłem składników mineralnych, jak fosfor, siarkę, chlor, potas, sód, magnez, wapń, żelazo, a także mikroelementy: cynk, miedź, mangan i jod. Przede wszystkim jednak dostarczają zdrowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które usprawniają pracę mięśnia sercowego oraz obniżają poziom szkodliwych lipidów we krwi, co zapobiega rozwojowi miażdżycy naczyń. Ponadto normalizują ciśnienie krwi.